چرا نوتلا معروف شد؟ 5 فوریه، روز جهانی این شکلات محبوب!


نوتلا Nutella یکی از معدود خوراکی ها است که در سراسر جهان طرفدار دارد و کمتر کسی است که نام آن را نشنیده باشند. نوتلا نوعی کرم کاکائویی فندقی شیرین‌شده است که معمولا آن را روی نان تست ، پن‌کیک و وافِل می‌مالند ، اما به‌طور کلی افزودنی پرمصرفی است که در دستورهای بسیار مختلفی کاربرد دارد. این محصول بیشتر به‌عنوان تاپینگ یا رومال دسر شناخته می‌شود ، اما سازندگان آن در تلاش اند است که نوتلا را به‌عنوان تاپینگ صبحانه و چیزی شبیه مربا جا بیندازد.

اما آیا از تاریخچه  Nutella و چگونگی خلق آن اطلاع دارید؟ در این مقاله از الماس چالوس، به مناسبت روز جهانی نوتلا (۵ فوریه) به بررسی تاریخچه و علت محبوبیت نوتلا می پردازیم ، در ادامه با ما همراه باشید.

تاریخچه ساخت نوتلا

در ۲۰ آوریل ۱۹۶۴ اولین شیشه نوتلا از کارخانه فررو در آلبا ساخته شد. اما برای رسیدن به اولین ریشه های خلق آن باید به سال های قبل تر برگشت. نوتلا مانند بسیاری از اختراعات و دستاوردهای بشریت، به دلیل وجود محدودیت یا به بیان بهتر، گران بودن کاکائو در اوایل قرن نوزدهم و پس از جنگ جهانی دوم متولد شده است.

در شهر آلبا واقع در شمال غرب کشور ایتالیا قناد جوان ایتالیایی به نام پیترو فِرِرو ساکن بود، این مرد جوان همیشه در پی تولید ترکیبی خوشمزه جایگزین کاکائوهای کمیاب بود که طعم و رنگ آن را نیز به همراه داشته باشد. با توجه به اینکه در آن دوران کاکائو بسیار گران و در عین حال یک محصول لوکس به شمار می‌رفت، وی استفاده از فندق را برای ترکیب با میزان کمی از کاکائو آزمایش کرد. در حقیقت فرور با ایجاد یک خمیر شیرین ساخته شده از فندق ، شکر و فقط کمی از کاکائو کمیاب ، این مشکل را به یک راه حل هوشمند تبدیل کرد.

تاریخچه نوتلاچرا طعم نوتلا فندقی است؟

دلیل انتخاب فندق از سوی فررو این بود که در محل زندگی او، درخت‌های فندق فراوانی وجود داشت و در واقع یکی از اصلی‌ترین تولیدات محل سکونت وی، فندق بود. گیاندوجوا Gianduja نامی بود که فرور بر محصول تازه خلق شده ی خود گذاشت. Gianduja نام یکی از شخصیت‌ های محلی کارناوال‌ های برگرفته از فرهنگ ایتالیایی است که حتی از این شخصیت در اولین تبلیغات برای شیرینی جدید خود نیز استفاده کرد. فرور گیاندوجوا را نه به عنوان یک محصول تجاری، بلکه در قالب یک خوراکی جدید در فروشگاه شیرینی‌ فروشی خود در شهر آلبا به فروش می‌ رساند.

ماهیت این محصول شبیه به نوتلای امروزی نبود، بلکه بافتی سفت و سخت داشت که برای استفاده از آن باید تکه‌هایی Gianduja را با چاقو برید. فررو محصول جدید خود را به‌صورت تکه‌ هایی شبیه شکلات درون فویل‌‌ آلومینیومی به فروش می‌ رساند. فررو تکه‌ های شکلات پیچیده‌ شده در ورقه‌ های آلومینیومی را گزینه‌ ی خوبی برای ساخت ساندویچ شکلاتی می دانست اما استقبال چندانی به علت بافت سختش به عمل نیامد.

فررو با دیدن این شرایط تصمیم به تغییر ترکیب گرفت و در سال ۱۹۵۱ میلادی نسخه‌ی نرم‌ تر این ترکیب را با عنوان Supercrema راهی بازار کرد که شباهت زیادی به ترکیب نوتلای امروزی داشت محصولی جدیده خامه ای شکل که پخش آن نیز آسان تر بود.

نوتلاقصه ساخت نوتلای امروزی

قبل از اینکه Supercrema به تولید انبوه برسد، کاکائو و خوراکی‌ های تولید شده از آن، مختص قشر مرفه ای از جامعه بود و مردم عادی توانایی خرید آن را نداشتن اما با ورود Supercrema شرایط تغییر کرد و امکان امتحان این خوراکی خوش طعم برای همگان فراهم شد. بسیاری از مردم کاکائو و شکلات را فقط در جشن‌ ها و مراسمات خاص نظیر جشن سال نوی میلادی یا کریسمس مورد استفاده قرار می‌ دادند اما سوپرکریما قواعد جامعه در مورد مصرف شیرینی نیز تغییر داد و در هر زمان و مکان استفاده از آن رایج شد.

پس از موفقیت های حاصل شده بعد از تولید سوپرکریما، مشیل فررو، پسر ارشد پیترو در پی تجاری‌ سازی و گسترش عرضه‌ ی این محصول برآمد. مشیل در سال ۱۹۶۳ میلادی ، با به‌ کارگیری روش‌ های نوین بازاریابی، سوپرکریما را وارد سایر کشور‌های اروپایی کرد. بعد از گذشت مدتی فررو اسم این محصول را تغییر داد و در سال ۱۹۶۴ نوتلا متولد شد. پس از عرضه‌ی نوتلا در بازار‌های اروپایی، این محصول به‌شدت موفق بود و با استقبال بسیار گسترده‌ای از سوی مصرف‌کنندگان همراه شد. تحول بزرگ در رشد این کمپانی زمانی اتفاق افتاد که پیترو فررو اداره‌ ی امور کمپانی را به طورکامل به پسر ارشد خود، میشل فررو واگذار کرد. پسر ارشد فررو هم با ایجاد تحول در فرایند تولید و تجاری‌ سازی نوتلا، راه را برای تولید محصولات دیگری توسط صنایع فررو باز کرد. نوتلای معروف با ترکیب ۷ ماده با کیفیت که به دقت انتخاب شده اند و شامل شکر، روغن گیاهی پالم، شیر، کاکائو، وانیل و لیستین است تهیه می شود که در کنار یکدیگر خامه و عطر و طعم خوشمزه ای را ارائه می دهد.

نوتلا در صبحانهنوتلا چگونه جهانی شد؟

شکلات Nutella و طرح نمادین جدید آن رسماً در آلمان نیز راه اندازی شد. در سال ۱۹۶۶ نوتلا سر از فرانسه درآورد که موفقیتی بزرگ برایش رقم خورد. نوتلا کمی بعد به استرالیا رسید و اولین کارخانه خود را در خارج از اروپا در لیتگو ، نزدیک سیدنی افتتاح کرد.

پیتر فررو در سال ۱۹۹۶ پایه‌ گذار رویداد بزرگ «نسل نوتلا» در محیط زیبای مرکز خرید کاروسل‌ لوور در پاریس شد: نمایشگاهی از کارهای هنرمندان بسیار مشهور مانند Decouflé ،PacoRabanne و Wolinski در سال‌ های بین ۱۹۶۶ تا ۱۹۹۶ که در سنین ۳۰سالگی خود بودند و ادعا می‌کردند خوردن نوتلا و نان برای صبحانه لذتی به آن‌ها می‌ داد که الهام اثرهای خود را از آن می‌گرفتند.

نوتلا Nutella سر از کتاب گینس هم درآورد، در تاریخ ۲۹ مه ، ۲۷،۸۵۴ نفر در شهر Gelsenkirchen آلمان در بزرگترین فستیوال صبحانه با Nutella شرکت کردند و رکوردی جدید را برای نوتلا رقم زدند.

در ۵ فوریه ۲۰۰۷ ، دختر وبلاگ نویس ایتالیایی-آمریکایی ، سارا روسو ، همه دوستداران و طرفداران نوتلا Nutella را متحد کرد که برای شکلات صبحانه ی مورد علاقه ی خودشان در زادروز تاسیسش جشنی بزرگ برگزار کنند. از آن زمان به بعد ، ۵ فوریه یا ۱۶ بهمن ماه هر سال روز جهانی نوتلا نامگذاری شد. کارهایی که در روز جهانی نوتلا در سراسر جهان انجام کی دهند متفاوت است. فرقی نمی کند که بخواهید نوتلا را روی نان مورد علاقه تان بمالید، یا اینکه در مایکروفر ذوبش کنید و توی لیوان شیرتان بریزید. در روز جهانی نوتلا فقط کافیست از این کرم شکلاتی خوشمزه لذت ببرید!

در سال ۲۰۱۱ عصر شبکه‌‌ های اجتماعی فرا رسید و اینترنت تبدیل به جایی برای به‌ اشتراک‌ گذاشتن علایق و صحبت درباره ی آن‌ها شد. صفحه جهانی Facebook نوتلا، پس از تنها یک سال مدیریت رسمی فررو، ۱۰ میلیون طرفدار پیدا کرد.

نوتلا در سال ۲۰۱۴ ترتیب یک مهمانی برای جشن‌ گرفتن نیم‌ قرن خاطرات فوق‌ العاده با نوتلا را گرفت. برای جشن‌گرفتن پانزدهمین سال تولید نوتلا سایت nutellastories.com راه‌اندازی شد که طرفداران نوتلا، ۷۶۴۰۰ داستان، خاطره شاد و لحظات فراموش‌نشدنی خود با شیشه معروف نوتلا را به اشتراک گذاشتند. اما این تولد شایسته آن بود که به‌گونه‌ ای تحسین‌ برانگیزتر جشن گرفته شود پس رویدادی جهانی در ۱۰ کشور، از نیویورک گرفته تا دبی، ناپل و پاریس، برنامه‌ریزی شد. این رویداد آن‌قدر باشکوه بود که حتی ایتالیا یک تمبر یادبود برای آن چاپ ومنتشر کرد!

نوتلا همیشه صبحی خوب را برای میلیون‌ ها نفر در سراسر جهان، هم سر میز صبحانه و هم از طریق نمایشگرهای دیجیتالی، آرزو می‌ کند. ابتدای هر روز، در شبکه های اجتماعی لبخند را بر لبان یک جامعه بین‌المللی از ۳۰ میلیون طرفدار خود می‌آورد.

کروسان با نوتلاشکلانوتلا اغلب به‌ عنوان صبحانه‌ ای ساده و سریع تبلیغ می‌ شود که از ترکیبات سالم و باکیفیتی مانند فندق و شیر خشک برخوردار است، اما هرگز در تبلیغات نوتلا به سایر ترکیبات این محصول ازجمله شکر و روغن فراوان که اتفاقا درصد بیشتری از آن را تشکیل می‌ دهند، هیچ اشاره‌‌ ای نمی‌ شود. در طعم لذیذ نوتلا هیچ شکی نیست، ولی این خوشمزگی چیزی از واقعیت ناسالم نوتلا کم نمی‌کند.

مصرف روزمره‌ ی نوتلا باعث افزایش میزان قند افزوده‌ ی مصرفی در هر روز می‌ شود و این درحالی است که بیشتر مردم در مصرف قند افزوده از حد مجاز فراتر می‌ روند.

هر چقدر هم که نوتلا خوشمزه باشد، این واقعیت را که نوتلا پر از قند، چربی و کالری است، نباید نادیده گرفته شود. پس به‌نفع سلامتی خودتان است که از مصرف صبحانه‌ ای نوتلا بپرهیزید و درعوض هر از گاهی از این کرم کاکائویی هوس‌انگیز در کنار دسر، آن هم به‌مقدار متعادل، مصرف کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *