خودکشی برای کنکور؟ واقعا ارزشش را دارد؟


روزنامه خراسان – نرگس عزیزی: کنکور سال ۹۹ بالاخره برگزار شد، اما ظاهرا داستان‌های مربوط به کنکور تمامی ندارد. در یکی از آخرین موارد، شنبه خبری منتشر شد که پسری ۱۹ ساله با معدل ۱۹ و نیم و بعد از یک سال درس خواندن به این دلیل که احساس کرده در کنکور موفق نخواهد شد، تصمیم هولناکی گرفته و خود را از بالای ساختمانی بلند به پایین پرت کرده است.

فشار روانی پس از آزمون

او یک سال خودش را در خانه حبس کرده و درس می‌خوانده تا در رشته دلخواهش قبول شود و بالاخره روز کنکور رسیده و نتوانسته بوده آن‌طور که دلش می‌خواسته به سوالات پاسخ بدهد و … (منبع خبر: رکنا) واقعیت این است که این مورد از نظر تجربه کردن فشار و استرسی شدید که باعث شود نوجوان کنکوری دست به چنین کاری بزند، استثنا نیست. نوجوانان زیادی در سال کنکور و به ویژه ماه‌های پایانی آن تمام وقت مضطرب هستند و تعداد قابل توجهی هم افسردگی را تجربه می‌کنند، اما ما به عنوان والد، معلم، دوست یا عضوی از خانواده یک فرد کنکوری چه کار‌هایی می‌توانیم بکنیم تا فشار روی نوجوانان کنکوری را کم کنیم؟

نظرات خودتان را به درستی بشناسید

اگر از ما بپرسند آیا با خراب کردن کنکور یا نرفتن به دانشگاه، زندگی به آخر می‌رسد، غالب ما خیلی سریع می‌گوییم نه و بعد هم می‌توانیم سخنرانی‌هایی در رد چنین گزاره‌هایی ارائه دهیم، اما آیا تا به حال از خود پرسیده‌اید اگر اغلب ما باور نداریم که خراب کردن کنکور آخر دنیا نیست، پس این همه فشار روی نوجوانان از کجا می‌آید؟ واقعیت این است که نه در حرف، که در عرصه عمل بسیاری از ما اهمیت زیادی برای کنکور و دانشگاه رفتن و درس خواندن در رشته‌هایی خاص و در دانشگاه‌هایی محدود قائل هستیم. اما چطور می‌توانیم تا حدی این نگرش را در خودمان تعدیل کنیم؟

دنیا را گسترده‌تر ببینید

اگر استرس زیادی درباره نتیجه کنکور فرزند خود دارید یا احساس می‌کنید او در این روز‌های بعد از کنکور به شدت مضطرب است، این فعالیت را تنها یا دو نفری انجام دهید. فهرستی از افراد موفق در رده سنی چهل تا پنجاه سال تهیه کنید. این افراد ممکن است از نزدیکان شما باشند، یا در شبکه‌های اجتماعی آن‌ها را بشناسید، یا چهره مورد علاقه شما یا فرزندتان در زمینه‌های مختلف باشند. سپس مروری بر وضعیت تحصیلی این افراد داشته باشید.

اما چرا این سن؟ چون که موفقیت حرفه‌ای در این سن، پایدارتر است و می‌تواند دید بهتری از موفقیت در طولانی مدت در اختیار شما قرار دهد. بعد از این بررسی آن وقت شما بهتر از قبل متوجه خواهید شد که موفق بودن وابسته به درس خواندن در تنها چند رشته پرطرفدار نیست، درس خواندن در یک دانشگاه غیرانتفاعی یا دانشگاه آزاد فاجعه نیست و البته کنکور تنها فرصت زندگی برای کسب فرصت پیشرفت نیست. در کنار اصلاح نگرش، اما در رفتار هم لازم است در ارتباط با نوجوانان کنکوری در این روز‌ها دقت بیشتری داشته باشیم.

فشار روانی پس از آزمون

هوای کنکوری‌های ۹۹ را داشته باشید

روز‌های بعد از کنکور تا زمان اعلام نتایج، دوره آسانی برای نوجوانان نیست. امسال هم با توجه به شرایط متفاوتی که تجربه می‌کنیم، وضعیت بدتر شده است. سعی کنید برای این مدت به صورتی ویژه برنامه‌هایی آرامش‌بخش برای فرزندتان ترتیب دهید. و، اما چند توصیه:

اگر فرزندتان بعد از کنکور اعلام کرده که کنکور را خراب کرده و به شدت مضطرب است، هوای او را داشته باشید. سرزنش در این شرایط نه تنها هیچ کمکی نمی‌کند که می‌تواند عوارضی شدیدتر به دنبال داشته باشد.

بسیاری از نوجوانان تلاش می‌کنند اضطراب خود را پنهان کنند و درباره آن حرفی نزنند. در این شرایط اضطراب می‌تواند خود را به اشکال دیگر نشان دهد؛ مواردی، چون از کوره در رفتن ناگهانی، بدرفتاری، بدخوابی و حتی انجام کار‌های خطرناک. در این شرایط در عوض سرزنش یا بازخواست بابت بدرفتاری، سعی کنید با همدلی به نوجوان خود کمک کنید و یادتان باشد قرار نیست به عنوان والد یک نوجوان هر خطای او را به رویش بیاورید. پس از خطا‌های کوچک او کامل چشم‌پوشی کنید تا آرامش بیشتری را در این روز‌ها تجربه کند.

اگر نوجوان کنکوری شما در روز‌های قبل صحبت از این کرده که اگر کنکور را خراب کنم، خودم را می‌کشم یا من تحمل قبول نشدن در رشته مورد علاقه‌ام را ندارم و اگر قبول نشوم، کارم را تمام می‌کنم و … موضوع را جدی بگیرید و حتما به دنبال کمک گرفتن از متخصص برای کمک به او باشید.

فشار روانی پس از آزمون

سخنی با جوانان: ثابت کنید به بلوغ روانی رسیده‌اید

اگر شما امسال کنکور داده‌اید و این روز‌ها از استرس نتیجه احساس ناخوشی می‌کنید، تعجب نکنید! همه ما در نتیجه استرس بالا حال‌مان بد می‌شود و این موضوع نشانه بی‌عرضه بودن ما نیست. این روز‌ها مهم است که بتوانید راه‌هایی برای آرام کردن خود پیدا کنید. خواب مناسب و منظم کمک خیلی زیادی می‌کند تا استرس، شما را کمتر آزار دهد.

در این روز‌ها قهوه، نوشابه و به ویژه نوشابه‌های انرژی‌زا کمتر مصرف کنید. در نهایت اگر احساس می‌کنید به آینده بدبین هستید، سطح اضطرابی که تجربه می‌کنید بالاتر از توان شماست یا اگر افکار خودکشی سراغ شما آمده است، سکوت نکنید. با فرد قابل اعتماد بزرگ تری، صحبت کنید و یادتان باشد کمک گرفتن در زمان مناسب، یکی از نشانه‌های بلوغ روانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *